Kullanıcı Adı:

Beni Hatırla

Şifre:

Şifremi Unuttum

Ana Sayfa | Tasavvuf Akademisyenleri | Tasavvufî Yayınlar | Tasavvuf Dergisi | Konuk Defteri | Fotoğraflar | İletişim | Haberler

Mevlânâ’nın Mesnevî’sinde “Har (Eşek)” Metaforu
(The Metaphor of Donkey in the Masnawî of Mevlana)
Yazar : Ahmet Ögke
Türü : Makale
Baskı Yeri/Yılı : Ankara / 2007
Dergi : Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi
Sayı : 18
Sayfa : 19-41
Görüntülenme : 16883
İndirilme Sayısı : 7633
  Bu eserin tam metnini indirmek için tıklayın

Özet

Fiziksel dünyânın ötesinde metafizik bir âlemi ve insanın zâhirinden çok iç dünyâsını (mânevî/rûhî ‎yapısını) kendine temel konu edinen Tasavvuf düşüncesi ve edebiyâtı alanında da soyut mânâları ‎ifâde etmek için Metaforik anlatım biçimine sıkça başvurulduğu görülmektedir. Bu bağlamda ‎tasavvuf düşüncesinde “eşek” Metaforu, genellikle “nefs/nefsânî hasletlerden kendini ‎kurtaramamış kimse/gönlünü ve zihnini dünyâlıklarla, boş ve faydasız söz ve duygularla dolduran ‎kişi ve ilmiyle amel etmeyen âlim” gibi mânâları ifâde etmek üzere kullanılmıştır. Biz de bu ‎çalışmamızda, “Acaba Mevlânâ, Mesnevî’sinde “har (eşek)” Metaforunu hangi anlamlarda ‎kullanmıştır?” temel sorusunun cevaplarını arayacağız. Bu yönüyle çalışmamız, Mevlânâ’nın ‎kullandığı dilin inceliklerinin daha iyi anlaşılabilmesi ve ona yönelik birtakım olumsuz ve haksız ‎eleştirilerin sorgulanması noktasında katkı sağlamayı hedeflemektedir.‎
 

Anahtar Kelimeler

Mevlânâ, Metafor, eşek, zâhir ulemâsı, nefs, aşk.‎
 

Abstract

It is seen that to be referred to metaphorical way of expression very often to express abstract ‎meanings in the fields of Islamic mystic thought and its literature also which deal with as a basic ‎theme a metaphysical universe beyond the physical world and internal universe of man ‎‎(spiritual/psycholocial structure of man) rather than his external/outward structure. In this ‎context metaphor of donkey was used in Islamic mystic thought generally to express meanings ‎such as self (one’s desires)/ the person who couldn’t keep oneself from psychical virtues/the ‎person who filled his heart and his mind with worldly goods (wealty) and vain and useless talks ‎‎(speechs) and feelings/ and the scholar who don’t act according to his knowledge. In our this ‎study we are going to seek answers of this basic question: “I wonder if Mawlânâ had used ‎metaphor of donkey in his Masnawî in which meaning?” Our this study is aiming to make a ‎contribution to be understood well better refinements of language which Mawlânâ used and to be ‎interrogated negativ and unjustifiable criticisms which are directed towards him.‎
 

Keywords

Mawlânâ, metaphor, donkey, scholars of external/outward, self/one desires, love.‎
 

Gelişmiş Arama

Hızlı Erişim

Sayaç

Dost Site

Kullanılabilir renk seçenekleri
AYDINLI WEB TASARIM --> İrtibat için: aaydinli@gmail.com

Site Yöneticisi: Halil İbrahim Şimşek

bilgi@tasavvufakademi.com