Kullanıcı Adı:

Beni Hatırla

Şifre:

Şifremi Unuttum

Ana Sayfa | Tasavvuf Akademisyenleri | Tasavvufî Yayınlar | Tasavvuf Dergisi | Konuk Defteri | Fotoğraflar | İletişim | Haberler

Temel Tasavvuf Klasiklerinde Dünyâ Algısına Toplu Bir Bakış
(An Overview on the Perception of the Dunyâ in the Main Sufi Classical Books)
Yazar : Zafer Erginli
Türü : Makale
Baskı Yeri/Yılı : Bursa / 2006
Dergi : Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi
Cilt : 15
Sayı : 2
Sayfa : 117-181
Görüntülenme : 16117
İndirilme Sayısı : 2379
  Bu eserin tam metnini indirmek için tıklayın

Özet

Tasavvuf düşüncesinde dünyâ Kavramı, insan bilincinin farklı seviyelerine göre farklı şekillerde anlaşılmıştır. Sûfîlerin tasavvuftaki bilinç türleri olarak ortaya koydukları avâm, havâss ve ehass gruplamasına göre dünyâ karşısındaki tutumun da değiştiği görülmektedir. Sûfîlerin avâmın dünyâ algısını âfet, havâssın dünyâ algısını nîmet, ehassın dünyâ algısını âyet olarak gördükleri söylenebilir. Sûfîlerin hedefi bilinçte tevhîdin gerçekleşmesidir. Sûfîler verâ, zühd, sabır, şükür, tevekkül gibi terimlerin avâm, havâss ve ehassa mahsûs üç boyutunun varlığını kabul etmektedirler. Bu da, insan bilincinde yükselişe yardım eden hiçbir tavrın, hiçbir aşamada değer ve işlevselliğini yitirmediğini göstermektedir.
 

Anahtar Kelimeler

Dünyâ, hayât, âfet, nîmet, âyet, ibret, avâm, havâss, ehass, zühd, mârifet, tevhîd
 

Abstract

The conception of dunyā, in sufi thought, was understood in different senses for distinctive conscious phases. Human attitudes towards dunyā can change according to sufi classification as awām (ordinary people), khawāss (the noble in spiritual life) and ekhass (the best of the noble in spiritual life) about human conscious. It can be told that sufis regard perception of awām as āfah (calamity), perception of khawāss as ni‘mah (bestowing), and perception of ekhass as āyah (divine sign). Their aim is all about the realization of tawhīd (unicity) in conscious. Sufis admit all of the sufi terms such as warā (scrupulous abstention), zuhd (piety), sabr (patience), shukr (thanks giving) and tawakkul (confidence in God) as having three dimensions belonging to awām, khawāss and ekhass. This view indicates that the attitudes which help to human’s conscious ascend in spiritual life, yet, these attitudes never lose their values and functionallity in all phases.
 

Keywords

Temporal low life (dunyā), life, calamity (āfah), bestowing (ni‘mah), divine sign (āyah), example lesson (‘ibrah), ordinary people (avāmm), the noble in spiritual life (khawāss), the best of the noble in spiritual life (ekhass), piety (zuhd), gnosis (ma‘rifa), unicity (tawhīd)
 

Gelişmiş Arama

Hızlı Erişim

Sayaç

Dost Site

Kullanılabilir renk seçenekleri
AYDINLI WEB TASARIM --> İrtibat için: aaydinli@gmail.com

Site Yöneticisi: Halil İbrahim Şimşek

bilgi@tasavvufakademi.com