Gazâlî ve Öncesi Bazı Sufilerin Akla Eleştirel Bakışı (Critical View of Ghazali and Sufis Before him on Reason) |
Özet
İlk dönem sûfîlerinin bir yönüyle övdükleri ve diğer bir yönüyle yerdikleri akıl, kavram olarak aynı olsa da kendisine yükledikleri manalar birbirinden farklıdır. Onlar, nefsin esiri olması ve dünyevî çıkarları uğruna çalışması yönüyle aklı tenkit ederken, âhireti temel alması ve Allah’ın emirlerine uygun hareket etmesi yönüyle de onu överler. Sûfîlerin aklı yermelerindeki temel sebeplerden biri, çağdaşı oldukları âlimlerin, akılla her şeyi halledecekleri izlenimi vermeleri ve aklın sınırlarına yönelik yaptıkları tartışmalardır.
Anahtar Kelimeler
Akıl, Kalb, tenkit
Abstract
Being appraised and criticized by the early period Sufis, reason has been regarded in the same way as a concept, yet used in different senses. While they criticize that version of reason, which is enslaved by the cravings of the flesh and constantly works for worldly good, they appraise that version of reason that depends its actions on the afterlife, and acts in compliance with the bindings of Allah. One of the main reasons why the Sufis criticize reason is that the scholars of their time gave the impression that anything can be solved through reason, and their arguments on the limitations of reason.
Keywords
Reason, heart, criticism
|