Ahmed er-Rifâ‘î’nin İtikâdi ve Kelâmî Görüşleri (The Belief and Theologic Opinions of Ahmad al-Rifai) |
Özet
Bu çalışmamızda, metotları farklılık göstermesine karşın, tasavvuf ile kelâm ilminin fikir beyan ettikleri ortak konularda aynı sonuçlara, hiç olmazsa yakın sonuçlara ulaştıklarını, aralarında bir çekişme ve zıtlaşma olmadığı gibi, ilk dönem sûfîleri de dahil olmak üzere çoğu sûfî önderlerinin ciddi bir kelâm bilgisine sahip olduklarını, doğru itikâdı amaçlayan kelâm ilmi ile doğru inanç ve yaşayışı amaçlayan tasavvuf ilmi arasındaki sıkı bir bağ bulunduğunu Ahmed er-Rifâ‘î örneğinde göstermeyi amaçladık. Ahmed er-Rifâ‘î’nin itikâdi ve kelâmi konulardaki görüşlerini, kendisinin imla ettirdiği yazıyı temel alıp gerektiğinde diğer eserlerinden yararlanmak suretiyle tespit etmeye çalıştık. Çalışmamız sonucunda tasavvuf önderlerinin doğru itikâd sahibi olmayı, doğru yaşamanın ilk basamağı olarak kabul ettiklerini ve bunu da Ehl-i Sünnet inancı doğrultusundaki bir yaklaşımla dile getirdiklerini gördük. Kanaatimizce, tasavvuf Disiplini içerisinde kelâmi konuların öneminin vurgulanması ve bunların öğretilmesi ayrı bir değer taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler
Tasavvuf, Kelâm, İtikâd, Sûfî, Ehl-i Sünnet
Abstract
Our aim in this work is to see that there isn’t argument between science of sufism and science of theology. One example is for that thought of theology of Ahmad al-Rifa‘i in sufism. Sufis had got enough information about Islamic theology in early period. The science of theology intends true belief and the science of sufism intends true belief and true life. We brought thought of Ahmad al-Rifa‘i in theology and sufism from early source. We saw sufis assented that true belief is first thing in religion in early period. In our opinion true belief is proved by true information in Islâmic belief. This is only possible with information of theology.
Keywords
Sufism, Theology, belief, Ahl as-Sunna
|